معرفی کتاب معمار محبت

کتاب معمار محبت خاطرات و روایاتی از زندگی شهید حاج حسن شاطری معروف به حسام خوشنویس می باشد که به قلم عبدالقدوس الامین نگاشته و زهرا عباسی سمنانی آن را ترجمه کرده و توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.

شهید مهندس حسام خوشنویس از بدو ورودش به خاک لبنان،

پس از شکست اسرائیل در جنگ 33 روزه و بازگشت اهالی لبنان به شهرها و روستاهایشان که ارتش صهیونیست تأسیسات زیربنایی، ساختمان ها و سازمان ها آن ها را به کلی ویران ساخته بود،با مردم این سرزمین همراه بود و با آنان زندگی کرد.


پس از توقف جنگ، هیئتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست معاون رئیس جمهور از لبنان بازدید به عمل آورد و آمادگی ایران را برای همکاری در بازسازی لبنان اعلام کرد.
با توجه به تجربه ی دیرین مهندس حسام در امر بازسازیِ مناطق آسیب دیده از جنگ در ایران و افغانستان، وی به عنوان رئیس تیم بازسازی لبنان انتخاب شد.
شدت خسارات وارده بر راهها، پل ها و اماکن مذهبی از جمله مساجد و کلیساها، مدارس، بیمارستانها و … باورکردنی نبود.
بررسی ها به سرعت انجام و نقشه ها ترسیم شد.

با پیمان کاران در مناطق مختلف تماس گرفته شد و قراردادها برای شروع کار بازسازی، ترمیم و ساخت مناطق آسیب دیده بدون فوت وقت امضا گردید.

به این ترتیب دایره ی فعالیت تیم بازسازی هرچه بیشتر افزایش یافت به طوری که طی شش سال و نیم خدمات برجسته و عظیمی را در همه ی مناطق کشور به انجام رساند.
دستاوردهای این تیم بالغ بر 17328 طرح پیشرفته و پراکنده، شامل ساخت راهها، پل ها، اماکن مذهبی و دیگر طرح ها و برنامه های متوسط و کوچک در سراسر کشور بود.

سخن از اقدامات مهندس حسام در طی سال های حضورش در لبنان حدیثی طولانی و نیازمند کتاب ها و صفحاتی بسیار است تا حق مطلب ادا شود که کتاب معمار محبت یکی از آنهاست.

شهید حسام با حضور در کشور لبنان تلاش ها و اقدامات برجسته و بخشش های دلسوزانه اش را در دوران بازسازی این کشور به ثبت رساند،

به طوری که سخن گفتن از دوران بازسازی و بازگشت آبادانی به لبنان پس از جنگ 33 روزه بدون ذکر نام مهندس حسام و هیئت ایرانی به عنوان اولین و بزرگترین هیئت حاضر ممکن نیست.
همه ی این ها یادآور نام آنان در اذهان مردم لبنان، مسئولان و فعّالان عرصه ی جنبش بازسازی لبنان از مناطق جنوبی تا بقاع و ضاحیه در جنوب بیروت است.

کتاب معمار محبت

در بخشی از کتاب معمار محبت، از قول سلطان اسعد، معاون شورای اجرایی حزب الله لبنان می خوانیم:

اخلاص حسن شاطری نسبت به حزب الله لبنان و تقدیس مقاومت و محبت ویژه اش به سیدحسن نصرالله برخاسته از عشقی بی مثال نسبت به جهاد و مجاهدین بود.

او اعتقاد داشت که رهبری سید حسن نصرالله نعمتی از جانب خداوند است و کار در لبنان را فرصتی برای کار ذیل حزب الله لبنان به شمار می آورد.
وی می افزاید: اولین دیدار حسن شاطری پس از ورود به لبنان، دیدار با سیدحسن نصرالله بود و در آن دیدار وظایفی را که در زمان حضور در لبنان به آن خواهد پرداخت شرح داد و موافقت اولیه را از ایشان دریافت کرد.


به گفته سلطان اسعد، سیدحسن نصرالله کسی بود که مسئله تغییر نام حسن شاطری را مطرح کرد و پیشنهاد داد تا بین مردم با نام دیگری غیر از حسن شاطری معرفی شود.
وی هم بلافاصله پذیرفت و نام حسام خوشنویس برگزیده شد، نامی که تا زمان شهادت با آن شناخته شد.

شهید حاج حسن شاطری معروف به حسام خوشنویس از فرماندهان سپاه قدس و مسئول بازسازی لبنان بود که 24 بهمن ماه 1391 در مسیر دمشق به بیروت به منظور انجام کارهای ستاد بازسازی، به دست حامیان و مزدوران رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *